تحصیل در لهستان

شرایط تحصیل در لهستان

یکی از کشورهای زیبای حوزه شینگن در اتحادیه اروپا کشور لهستان مي باشد که از لحاظ هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل مقصد بسیار مناسبی برای دانشجو های بین المللی شناخته شده است. امکان تحصیل در تمامی مقاطع دانشگاهی و در تمامي رشته هاي مورد تائيد وزارتين علوم و بهداشت در این کشور با هزینه كم امكانپذيز مي باشد. همچنین مدرك زبان انگليسي بالایی برای پذیرش نیاز ندارد. دانشگاه های بسیار معتبری در این کشور وجود دارد که در رتبه بندي هاي جهانی داراي رنكينگ مناسب مي باشند. امکان اجازه کار پس از تحصیل در لهستان با مهلت دو تا سه سال وجود دارد، اين دلايل، اين كشور را به یکی از مناسب ترین کشورهای هدف برای دانشجویان بین المللی تبدیل نموده است.

تحصیل در مدارس لهستان

تحصیلات در مدارس کشور لهستان از ۷ سالگی شروع می شود و به مدت هشت سال ادامه دارد. سه سال اول به صورت پیوسته تحصیلات ادامه دارد که یک معلم همه دروس و اکثر دروس را برای تدریس به عهده دارد. اما پنج سال بعد معلمان به صورت جداگانه دروس مختلف را تدریس می کنند. در واقع تحصیل اجباری در کشور لهستان از ۶ سالگی شروع می شود که در این سن بچه ها يكسال پیش دبستانی می روند و از سال بعد وارد دبستان‌ها می شوند. بعد از این مقطع دانش آموزان وارد دبیرستان ها می شوند و در این مقطع دروسی نظیر زبان لهستانی، آموزش های مدنی، تاریخ به اضافه دو زبان خارجی و دروسی مانند ریاضیات، فیزیک، نجوم، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا، هنرهای زیبا و چند درس دیگر را در این مقطع می خوانند. دانش آموزان ٣ سال در این مقطع تحصیل می‌کنند بعد از این مقطع دانش‌آموزان می‌توانند به دانشگاه و یا مدارس فنی برای ادامه تحصیل وارد شوند. مدارس فنی و حرفه ای برنامه تحصیلی دو ساله دارند که در این دوره‌ها دانش‌آموزان برای مشاغلی مانند حسابدار، مکانیک، فروشنده و یا متخصص الکترونیک آماده می شوند. به آنان یک مدرک در این زمینه داده می‌شود که می توانند وارد بازار کار شوند. از مشاغل دیگری که می توانند دانش آموزان پس از گذراندن این دوره وارد آن شوند مغازه دار، آشپز، باغبان، آرایشگر، مکانیک اتومبیل و نانوا نام برد.

تحصیل در مقطع کارشناسی لهستان

تحصيل در مقطع کارشناسی در کشور لهستان معمولا به مدت سه سال می باشد مگر در رشته‌های مهندسي که اكثرا ۴ ساله مي باشد. کشور لهستان از لحاظ هزینه های تحصیل، کشوری بسیار مناسب مي باشد، زیرا که تحصيل در این کشور از لحاظ شهریه دانشگاه هزینه‌های کمی دارد و همچنین از لحاظ هزینه های زندگی این کشور، کشور ارزانی می باشد. در این مقطع برنامه‌های تحصیلی به زبان لهستانی و همچنین زبان انگلیسی ارائه می شود. اما از آنجا که زبان لهستانی فقط در این کشور کاربرد دارد، تحصیلات به زبان انگلیسی بیشتر توصیه می شود زیرا که شخصی که با این زبان انگلیسی تحصیل کرده باشد می تواند در اکثر کشورها مشغول به کار شود. در واقع تحصیلات در این کشور برای کسانی نیز مناسب می باشد که می خواهند به کشوری دیگر پس از فارغ التحصیلی مهاجرت کنند. برای تحصیل در دانشگاه های کشور لهستان به زبان انگلیسی متقاضي باید آیلتس 5 یا 5.5 داشته باشد. اگر متقاضي سطح زبان پایین تری داشته باشد می تواند پذیرش مشروط بگیرد و با گذراندن دوره های زبان، خود را برای ورود به دانشگاه آماده کند. 
هزینه های دوره های زبان لهستاتی 2500 یورو و دوره های زبان انگلیسی 3500 یورو می باشد. در صورتی که متقاضی تحصیل در لهستان مدرک زبان نداشته باشد نیز برای پذیرش گرفتن از دانشگاه می‌تواند یک مصاحبه انجام دهد اگر در مصاحبه شخص نتواند موفق شود می تواند دوره های زبان را بگذراند. هزینه های تحصیل در این مقطع برای دانشجویان بین المللی بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو می باشد. از رشته هایی که دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی در کشور لهستان تحصیل کنند می‌توان به اقتصاد، حسابداری، معماری، کامپیوتر، گرافیک ،روابط بین الملل، مهندسي ها و مدیریت جهانگردی اشاره نمود. شایان ذکر است که گپ تحصیلی شخص متقاضی در مقطع کارشناسی نباید بیش از ٣ سال باشد زیرا این موضوع شانس ویزای تحصیلی شينگن دانشجو را به شدت پایین می آورد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد لهستان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور لهستان می تواند یک ساله، یک سال و نیمه و دوساله باشد. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در کشور لهستان شخص باید در سطح آیلتس ۶ باشد. در صورتی که شخص نتواند چنین مدرک زبانی ارائه دهد، می تواند با دوره های زبان نیز وارد شود. ابتدا زبان خود را به سطح مورد نظر برساند و پس از آن وارد دانشگاه شود و رشته مورد علاقه خود را تحصیل نماید. از رشته هایی که می توان در کشور لهستان برای مقاطع کارشناسی ارشد انتخاب کرد، مدیریت، جهانگردی ،حسابداری، اقتصاد ،مدیریت انرژی ،مهندسی ها و روابط بین الملل را می توان نام برد. تحصیل در این مقطع برای دانشجویان بسیار کم هزینه میباشد و سالیانه بین ۲۵۰۰ و تا ۴۰۰۰ یورو هزینه خواهد داشت. دوره های زبان انگلیسی در کشور لهستان ۳۵۰۰ یورو هزینه دارد و دوره‌های زبان لهستانی در این کشور از ٢٦٠٠ تا ٣٦٠٠ یورو می‌تواند هزینه داشته باشد. برای تحصیل در این مقطع به شخص متقاضی نباید بیش از ۵ سال گپ تحصیلی داشته باشد این به این علت می‌باشد که احتمال اخذ ویزا شينگن برای دانشجو پایین می آید.
پيشنهاد مي شود دانشجو جذب دوره هاي دو ساله كارشناسي ارشد كه داراي پايان نامه يا ريسرچ مي باشد شود.

تحصیل در مقطع دکتری تخصصي PhD لهستان 

تحصیلات در مقطع دکتري در کشور لهستان معمولاً سه ساله می باشد برای تحصیل در این مقطع متقاضي می بایست یک سوپروایزر يا استاد راهنما داشته باشد تا بتواند رزومه و مقالات معتبر بین المللی خود را برای وی ارسال نماید و پس از مصاحبه و مکاتبه با سوپروایزر های مختلف می تواند یکی از این سوپروایزرها را قانع نماید که برای وی در دانشگاهی در لهستان پذیرش بگیرد و استاد راهنمايي او را به عهده بگيرد. معمولا برای ورود به این مقطع دانشگاهی آيلتس ٦/٥ یا ۷ مورد نیاز است دانشجو باید ابتدا پروپزال خود را تهيه نمايد و از این طرح دفاع اوليه در نزد استاد راهنماي مد نظر نماید. تحصیل در مقطع دکتری تخصصي مي تواند برای دانشجو بین ۳ تا ۶ هزار یورو سالیانه هزینه داشته باشد. این که بتواند دانشجو در این مقطع بورسیه یا فاند دریافت کند کاملاً به طرح او و نظر سوپروایزر او بستگی خواهد داشت. گپ تحصیلی در این مقطع نبايد بیشتر از ٧ سال باشد.

تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازي در كشور لهستان

از قدیم تا امروز، رشته پزشکی یکی از پر طرفدارترین رشته های تحصیلی و درآمدزاترين مشاغل بوده است و علاوه بر آن شخصیت اجتماعی بالا، مورد احترام مردم هر جامعه اي مي باشد. به همین دلایل تحصیل در رشته پزشکی یکی از پر متقاضی ترین رشته های تحصیلی مي ياشد. در حال حاضر دوستان زیادی با موسسه تخته سياه فاخر تماس مي گيرند و خواهان کمک ما در زمینه ادامه تحصيل در رشته پزشکی براي فرزندشان یا خودشان مي باشند .در این مقاله سعی خواهيم كرد یکی از بهترین مقصد ها برای تحصیل پزشکی با هزینه های متناسب در قلب اروپا و داراي وبزاي شينگن را به شما معرفی نمائيم.
 
تحصیل رشته های  پزشکی در كشور لهستان يك موقعیت بسیار  عالي است که فرد بتواند در یکی از بهترین دانشگاههای پزشکی جهان مشغول تحصيل شود. برای رشته پزشكي عمومی دوره تحصیل در اين كشور ۶ سال  به طول خواهد انجامید. دوره دندانپزشکی و داروسازي در کشور لهستان ۵ سال مي باشند. دوره هاي پيراپزشكي مانند پرستاری در کشور لهستان ٣ ساله است.
برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در كشور لهستان متقاضي مي بايست حداقل یکسال دوره های Foundation  را برای ورود به دانشکده پزشکی بگذراند. تحصیل در تمامی رشته های زيرمجموعه پزشکی به زبان انگلیسی مي باشد به همین دلیل هر ساله از سرتاسر دنیا علاقمندان به تحصيل زیادی برای رشته های زير مجموعه پزشکی به کشور لهستان می آیند. دانشگاه های لهستان یکی از بهترین مکان ها برای افراديست که میخواهند به زبان انگلیسی دوره های پزشکی خود را پشت سر بگذارند.

 شش دانشگاه مورد تائيد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در کشور لهستان به زبان انگلیسی رشته هاي (پزشکی عمومی داروسازی و دندان پزشکی  عمومي، فيزيوتراپي و پرستاري) را ارائه مي دهند.

استاندارد های دوره های پزشکی به زبان انگلیسی بر خلاف اکثر کشورها هم رده ي استاندارد های برترین دانشگاه های اروپایی و مورد تایید the US Department of Education and Medical Boards in USA  مي باشد. دانشجوياني که از دوره های انگلیسی زبان زير مجموعه پزشکی دانشگاه های لهستان فارغ التحصیل مي شوند مي توانند برای دوره هاي Residency & Postgraduate در بیمارستان های دانشگاهی کشور های مختلف اقدام نمايند، از جمله اين كشورها مي توان به کشورهای آمریکا ،کانادا ،استرالیا ، آفریقای جنوبی، انگلستان، ایرلند، نروژ و كليه ي كشورهاي حوزه شينگن و اسكانديناوي اشاره نمود. مساله ي دیگر که باید بدان اشاره کرد ورود به دانشگاههای لهستان در كليه ي رشته هاي زير مجموعه ي پزشکی بدون مدرک آیلتس میباشد این امر مي تواند بسیار کمک حال کسانی باشد که دانایی خوبی از زبان انگلیسی دارند اما متاسفانه مدرک زبان انگلیسی اخذ نکرده اند. موسسه تخته سياه فاخر اين نوید را به شما مي دهد که پذیرش دوره های پزشکی بدون مدرک آیلتس در کشور لهستان ممکن است و فقط نیاز به دانستن سطح متوسطی از زبان انگلیسی خواهید داشت.

طول دوره رشته هاي زير مجموعه ي پزشكي به زبان انگلیسی در كشور لهستان

 

-دوره Foundation یک ساله جهت آمادگی برای ورود به دانشکده پزشکی
 
-دوره پزشکی عمومی ۶ ساله
 
-دوره دندان پزشکی عمومی ۵ تا ۵٫۵ ساله
 
-دوره داروسازی ۵ ساله
 
-دوره پرستاری ۳ ساله
 
دوره PhD (دكتري تخصصي) ٣ ساله


هزینه های تحصیل پزشکی در کشور لهستان

 

هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور لهستان به نسبت کیفیت دانشگاه ها و امکانات آن ها فوق العاده مناسب مي باشد، به طوری هزينه دانشگاههاي در سال براي رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي تقریبا ٩ تا ١٤ هزار یورو، براي رشته ي داروسازي ٥ تا ٩ هزار يورو و براي رشته ي پرستاري ٣ تا ٥ هزار يورو مي باشد. 

اقامت در خوابگاه هاي دانشگاه هاي لهستان معمولا برای دانشجویان بین المللی امكان پذير مي باشد. اما ظرفیت این خوابگاه ها متاسفانه محدود است، با این وجود هزینه های اجاره مسکن فوق العاده پایین است. هزینه های زندگی در کشور لهستان از میانگین کشورهای اروپایی پایین تر است که در حدود هر ماه ٤٠٠ الی ۶۰۰ یورو براي يك زندگي خوب دانشجويي مي باشد. 
 
  
در پایان باید گفت پیشنهاد موسسه تخته سياه فاخر نیز آنست که اگر والدین عزیز بتوانند از پس  هزینه های تحصیل فرزندانشان در کشور لهستان بر آیند ، بدون شک برای آینده ی آنها روی خودشان سرمایه گذاری مینمایند و شانس تحصیل در یکی از بهترین دانشگاههای اروپایی و اخذ برترین مدارک تحصیلی اروپا را از فرزندشان دریغ نخواهند کرد. در تمامی تصمیمات شما سروران گرامی شما را صادقانه یاری و همراهی می نمائيم.

اسامي دانشگاههاي مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال تحصيلي جديد: 

1. Jagiellonian University 2. University of Medical Lodz 3. Medical University of Warsaw 4. Nicolavs Copernicus University in Torun 5. Wroclaw Medical University 6. University of Gdansk

تحصیل پزشکی در دانشگاه های معتبر لهستان چقدر زمان می‌برد؟

دانشگاه یاگیلونیا:

دوره پزشکی ٦ ساله، دوره داروسازی 5 ساله، دوره بیوتکنولوژی ٣ ساله

دانشگاه پزشکی لودز:

دوره پزشکی ٦ ساله، دوره ٥ ساله دندانپزشکی، دوره پرستاری ٣ ساله ، دوره هاي تخصص پزشكي و دندانپزشكي ٣ ساله

 دانشگاه پزشکی ورشو:

دوره پزشکی ٦ ساله، دوره دندانپزشکی ٥ ساله، دوره کارشناسی ارشد داروسازی ٥ ساله

دانشگاه نیکولاس کوپرنیک: 

دوره پزشکی ٦ ساله، دوره پرستاري ٣ ساله، دوره فیزیوتراپی ٤ ساله

دانشگاه پزشکی وروسلاو:

دوره پزشکی ٦ ساله، دوره دندانپزشکی ٥ ساله

 آکادمی پزشکی گدانسک:

دوره پزشکی ٦ ساله