اخبار سایت

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی در خارج: نکات تصمیم گیری مهم

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی در خارج: نکات تصمیم گیری مهم

بسیاری از افرادی که قصد پذیرش تحصیلی به کشور دیگر را دارند، میخواهند بهترین رشته تحصیلی در آن منطقه را انتخاب کنند. ولی بهترین رشته های تحصیلی در خارج برای هر فردی متفاوت است. زیرا شرایط متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در آن کشور را دارند، تعیین کننده رشته و دانشگاه می باشد. علاوه بر این، پارامترهای دیگری مانند سن، مقطع تحصیلی، سطح زبان، میزان توان مالی فرد و… همگی در این زمینه تاثیر دارند. چنانچه شما نیز قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارید و به دنبال دریافت راهنمایی های لازم هستید، در ادامه همراه ما باشید.

معرفی بهترین رشته های تحصیلی در خارج


رشته های تحصیلی مختلفی در خارج وجود دارند که هر فرد متقاضی میتواند بر اساس شرایط و علاقه خود، هر یک را انتخاب نماید. در ذیل چند نمونه از رشته های تحصیلی پرطرفدار برای تحصیل در خارج را معرفی می کنیم:
رشته های مهندسی: مهندسی کامپیوتر، برق، مکانیک، صنایع، کشاورزی و…
رشته های پزشکی: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، پرستاری و…
رشته های مدیریت: یکی از رشته های پرطرفدار در کشورهای اروپایی به شمار می رود.
رشته های مالی و حسابداری: مالی، حسابداری و مدیریت مالی یکی از بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی هستند.
رشته های فناوری اطلاعات: مدیریت شبکه، امنیت شبکه، برنامه نویسی، فناوری اطلاعات و… نیز یکی از رشته های مهم و پرطرفدار برای تحصیل در خارج می باشند.
رشته های زبان و ادبیات: زبان ها، ادبیات، مطالعات فرهنگی، ترجمه و… را میتوان از رشته های منتخب علاقمندان به مهاجرت تحصیلی معرفی کرد.

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی در خارج از کشور در مقطع کارشناسی


انتخاب رشته تحصیلی در گام اول با تمایلات متقاضی رابطه مستقیمی دارد. بدین معنی که ابتدا باید از خود بپرسید که به کدام یک از رشته ها علاقه دارید؟
از نظر شما کدام رشته ها بهترین هستند؟ آینده تحصیلی معیار بهترین رشته ها در خارج است. به همین دلیل توصیه میکنیم که در صورت مهاجرت تحصیلی، تحقیقات لازم را در زمینه مشاغل مورد نیاز کشور مقصد انجام دهید تا با آگاهی از آینده شغلی رشته مربوطه، در این مسیر قدم بگذارید. 


راهنمای انتخاب رشته تحصیلی در خارج

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی در خارج در مقطع کارشناسی ارشد


برای اینکه بتوانید انتخاب رشته درستی در مقطع کارشناسی ارشد انجام دهید، بایستی در مقطع کارشناسی رشته مناسبی انتخاب نمایید. برای اخذ ویزای تحصیلی باید ارتباط بین رشته تحصیلی مقطع کارشناسی با کارشناسی ارشد به اثبات برسد. از جمله بهترین رشته ها در حوزه علوم انسانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد میتوان به رشته های تجارت، بیزینس، مدیریت، مارکتینگ و… اشاره نمود. زیرا از بازار کار خوبی در اغلب کشورها برخوردار می باشند. بهترین رشته ها در خارج آنهایی هستند که پس از فارغ التحصیلی میتوان استخدام به کار شد. زیرا هنگام مهاجرت تحصیلی، تحصیل به تنهایی سبب اخذ اقامت نمی شود و استخدام بعد از فارغ التحصیلی موجب اخذ اقامت دائم و پاسپورت کشور مقصد می شود. 

راهنمای انتخاب رشته تحصیلی در خارج در مقطع دکتری تخصصی Ph.D.


بهترین رشته های تحصیلی در مقطع دکتری و برای مهاجرت، رشته های تحقیقاتی محور و دانش پژوه می باشند. زیرا مقطع دکتری، دوره ای برپایه تحقیقات، ارائه مقاله و پژوهش به شمار می رود. به همین دلیل توصیه میکنیم که رشته های مذکور را انتخاب کنید. همچنین بهترین رشته های تحصیلی برای اخذ بورسیه، رشته هایی هستند که به تحقیق و پژوهش نیاز دارند. نکته مهم در این زمینه، داشتن رزومه تحصیلی و تحقیقاتی خوب است. علاوه بر این، یکی از فاکتورهای مهم در دریافت بورسیه تحصیلی کشورهای مختلف، نمره زبان است که باید حداقل آیلتس 6 باشد. خوشبختانه کشور لهستان جز کشورهایی در حوزه شینگن است که بدون مدرک آیلتس هم می توانید بورسیه کامل و پذیرش شوید. تنها شرط روان صحبت کردن شما به زبان انگلیسی می باشد و نیازی به مدرک زبان نیست. 

راهنمای انتخاب بهترین رشته ها در خارج به همراه بورسیه تحصیلی


بورسیه تحصیلی با رزومه تحصیلی، کاری و تحقیقاتی متقاضیان ارتباط مستقیمی دارد. تنها در برخی موارد محدودی نیاز نیروی کاری به دانشجویان موجب ارائه بورسیه تحصیلی می شود و پس از اشباع آن، دیگر بورسیه تحصیلی مربوطه ارائه نمی شود. در اغلب موارد، موسسات آموزشی، خیریه ها و دانشگاه ها به ارائه بورسیه تحصیلی به متقاضیان می پردازند و دولت ها نقش کمرنگی در این زمینه دارند. چنانچه شما نیز به دنبال انتخاب رشته ای برای دریافت بورسیه هستنید باید بدانید اینکه رشته شما زیر شاخه کدامیک از رشته های تحصیلی مختلف است، تاثیر چندانی در دریافت بورسیه ندارد. بلکه رزومه تحصیلی خوب و موفق، میزان انجام تحقیقات و پژوهش های مختلف و تجربه شما در این موضوع، داشتن افتخارات بین المللی و… میزان شانس شما را در اخذ بورسیه تحصیلی افزایش خواهند داد.

بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج و کاریابی پس از فارغ التحصیلی


بهترین رشته های تحصیلی در خارج، رشته هایی هستند که فرد متقاضی را از امکان استخدام و کاریابی پس از فارغ التحصیلی مطمئن کنند. بنابراین علاوه بر انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت، باید کشور مقصد نیز مورد توجه قرار گیرد. کشوری که در کنار داشتن نظام آموزشی قوی از نرخ بیکاری کمی برخوردار باشد، بهترین انتخاب به شمار می رود. زیرا یافتن کار مناسب و کسب اقامت کاری از جمله مهمترین شروط مهاجرت محسوب می شود. از بهترین رشته های تحصیلی در زمینه کاریابی موفق میتوان رشته های هتلداری، مدیریتی، فنی و مهندسی، تجارت، بیزینس و… را معرفی کرد‌. البته رشته های پیراپزشکی، پزشکی، داروسازی، پرستاری و… نیز در این گروه قرار می گیرند و بازار کار خوبی در اغلب کشورها دارند. 

نتیجه گیری


معرفی بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج، کار ساده ای نیست و باید موارد مختلفی مانند بودجه مالی، سطح زبان، میزان علاقه فرد متقاضی و… را در نظر گرفت. اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، ابتدا باید کشور مناسبی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید‌. بنابراین برای انتخاب رشته خوب، ابتدا باید مقصد مناسبی را در نظر بگیرد. سپس بازار کار رشته مد نظر خود را دانسته و در مورد تحصیل در آن تصمیم گیری کنید. به صورت خلاصه و کلی  بهترین رشته های تحصیلی در خارج شامل رشته های عمران، مکانیک، پزشکی، وکالت، کامپیوتر، مدیریت و… می شوند. امیدواریم که اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشید و تصمیم گیری درستی در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در خارج انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب با مشاورین متخصص ما در موسسه تخته سیاه فاخر در ارتباط باشید.