هزینه ها و شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در رومانی

هزینه ها و شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در رومانی

رومانی به عنوان یکی از مراکز برتر در آموزش و یادگیری عمل کرده و دارای استانداردهای تحصیلی بالایی است. بیش از 70 دانشگاه دولتی و خصوصی در این کشور وجود دارد که دست متقاضیان برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای ادامه ی تحصیل، کاملا باز است.

 رومانی دارای فرهنگ چند ملیتی است و این موضوع در میراث فرهنگی آن منعکس شده است. دانشجویان بین المللی در رومانی به گرمی استقبال می‌شوند. رومانی در قسمت شرقی قاره اروپا قرار گرفته است و مسافت کمتری با ایران دارد، که می‌تواند برای دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی و علوم انسانی ایرانی جذاب باشد. در واقع رومانی تجربه فرهنگی منحصر به فرد را در یک محیط پویا و چند ملیتی به دانشجویان بین المللی خود ارائه می‌دهد. سطح آموزش‌های تکمیلی در رومانی زیر نظر اتحادیه اروپا است، که به کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده است. رومانی فرصتی فوق العاده برای یادگیری چندین زبان دیگر برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند.
رومانی به عنوان یک مقصد تحصیلی، تجربه جذابی را در دنیای جهانی ارائه می‌دهد و با توجه به فرهنگ، جغرافیا، زیر ساخت ها، امکانات آموزشی، زبان و سبک زندگی اجتماعی مردمان آن کشور، جذابیت های لازم را برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور فراهم می‌کند.
ما در این مقاله در زمینه هزینه ها وشرایط تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در رومانی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.


شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در رومانی؟


برای تحصیل در حوزه پزشکی و دندانپزشکی در رومانی، شرایط و مدارک مورد نیاز به شرح زیر هستند:

۱- مدارک مورد نیاز:

تمامی مدارک باید به یکی از زبان‌های انگلیسی، رومانیایی یا فرانسوی ترجمه شوند. این مدارک عبارتند از:
- دیپلم دبیرستان
 - توصیه‌نامه تحصیلی
 - مدرک تحصیلی مرتبط با پزشکی (در صورت وجود)
 - مدرک معتبر بین‌المللی زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
 - مدارکی مبنی بر انجام فعالیت‌های ورزشی، اجتماعی یا عمومی (در صورت وجود)
- پاسپورت 
- عکس پاسپورتی

۲- مدارک لازم برای ویزای تحصیلی:

برای دریافت ویزای تحصیلی رومانی، شما نیاز به مدارکی مانند نامه‌پذیرش از دانشگاه محل تحصیل، اثبات شرایط پرداخت شهریه یک ساله، گواهی عدم سوء پیشینه، مدرکی مبنی بر تمکن مالی برای بازه مشخص شده ویزا، بیمه درمانی بسته به مدت اعتبار ویزا و تایید خانواده یا سرپرست قانونی مبنی بر رضایت از تحصیل شما در کشور رومانی دارید.

۳-دانشگاه‌های معرفی شده:

برخی از بهترین دانشگاه‌های دندان پزشکی در رومانی عبارتند از:
-    Carol Davila University of Medicine and Pharmacy  
-    Grigore T. Popa University of Medicine and Pharmacy 
-    Universitatea de Medicina si Farmacie Iuliu Hatieganu Cluj-Napoca 
-    Victor Babes University of Medicine & Pharmacy, Timisoara

 ۴- مدت زمان تحصیل:

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در رومانی ۶ ساله است.


هزینه تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در رومانی

هزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در رومانی به شرح زیر است:

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی: شهریه تحصیل دندانپزشکی در رومانی سالانه بین 7000 تا 8000 یورو است. این هزینه برای دانشجویانی که به آن‌ها بورسیه تعلق می‌گیرد بسته به میزان بورسیه کسب شده کاهش پیدا می‌کند.
-هزینه‌های زندگی: هزینه‌های زندگی برای دانشجویان به سبک زندگی بین‌المللی متفاوت است. به طور متوسط، یک دانشجو با هزینه 300 تا 500 یورو در ماه، می‌تواند زندگی راحتی در رومانی داشته باشد.
- استفاده از بورسیه تحصیلی: برخی از هزینه‌های تحصیل توسط دولت تامین می‌شوند و بسته به شرایط دانشجو، شهریه تحصیل ممکن است کاهش یابد. اگر شما از شهروندان اتحادیه اروپا هستید، امکان استفاده از تمامی خدمات آموزشی با شهریه پایین‌تر برای شما وجود دارد.
- هزینه‌های داخلی: برای تحصیل به طور متوسط 2 تا 5 هزار یورو در سال برآورد شده است و هرساله نرخ آن تغییر می‌کند. هزینه‌ها به توجه به نوع دانشگاه، محل تحصیل، مقطع تحصیلی و نوع مدرک متفاوت است.
به عنوان نکته اضافی، دانش آموزانی که برای تحصیل در دانشگاه‌های رومانی به ویزا نیاز دارند، می‌بایست هزینه تحصیل سال اول را پیش از درخواست ویزا پرداخت کنند.


آیا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دندانپزشکی در رومانی وجود دارد؟


بله، بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دندانپزشکی در رومانی وجود دارد. بورسیه های دولتی رومانی مزایایی مانند هزینه های ثبت نام، هزینه های تحصیل، کمک هزینه ماهانه، هزینه های اقامت در خوابگاه ها، کمک های پزشکی، حمل و نقل محلی و هزینه های ویزای تحصیلی را برای دانشجویانی که در دوره های لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی ثبت نام کرده اند، در طول دوره های تحصیلی خود ارائه می دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که متقاضیان باید توجه داشته باشند که این تسهیلات معمولاً تحت دوره‌ها و شرایط خاصی در دسترس هستند و ممکن است بسته به نوع برنامه تحصیلی و وضعیت متقاضی (مانند مقیم رومانی یا غیر ساکن رومانی متفاوت باشند. شهروند اتحادیه اروپا). علاوه بر این، افراد خاصی، از جمله شهروندان رومانیایی الاصل، اعضای جوامع تاریخی رومانی، افراد بدون تابعیت با به رسمیت شناختن رسمی قلمرو رومانی، و اعضای فعلی و اعضای خانواده واحدهای دیپلماتیک و کنسولی در رومانی، در میان دیگران، واجد شرایط درخواست برای این درخواست نیستند. 
برای درخواست بورسیه دولت رومانی، متقاضیان واجد شرایط باید یک حساب کاربری در پورتال مربوطه ایجاد کنند، فیلدهای اجباری فرم درخواست را پر کنند، تمام مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند و فرم درخواست و مدارک لازم را به صورت آنلاین و پستی ارسال کنند.



هزینه تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در رومانی


دانشگاه های داندان پزشکی و پزشکی در رومانی


دانشگاه‌های دندان‌پزشکی و پزشکی معتبر در رومانی عبارتند از:
-    دانشگاه کارول داویلا: این دانشگاه معروف است و یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.
-    دانشگاه گریگور تی پوپا: همچنین مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد.
-    دانشگاه کلوژ ناپوکا: شامل سه دانشکده مجزا و فرصت تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی را از جمله دندانپزشکی ارائه می‌دهد.
-    دانشگاه تمیشوارا: تمام برنامه‌های تخصصی دانشگاهی را در تمام سطوح کارشناسی ارشد، دکترا یا رزیدنتی به زبان رومانی ارائه می‌کند و یک دوره آمادگی یک ساله برای دانشجویان بین المللی مایل به تحصیل دندانپزشکی در رومانی برگزار می‌کند.
هر دانشگاه ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارد که ممکن است شامل زبان تدریس، هزینه‌های تحصیل، بورسیه‌ها، و مدت زمان تحصیل باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است به وب‌سایت هر دانشگاه مراجعه کنید یا از طریق کنسرسیوم‌های معتبر رومانیایی اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید.


مراحل شرایط پذیرش تحصیل در دانشگاه‌ها ی پزشکی و داندان پزشکی


شرایط پذیرش برای دانشکده های پزشکی در رومانی به طور کلی شامل چندین مرحله و معیار است:
. دانشگاه پزشکی و دندان پزشکی خود را از لیست وزارت بهداشت انتخاب کنید که با ترجیحات شما در مورد مکان، زبان آموزشی و برنامه درسی همسو باشد. این لیست هرساله به روز می شود. 
۰ بررسی کنید که معیارهای واجد شرایط بودن تعیین شده توسط دانشگاه انتخابی را دارید. این شامل مدارک تحصیلی، مهارت زبان، و هر برنامه خاص مورد نیاز است.
۰ اگر برنامه به زبان رومانیایی است، ممکن است لازم باشد مدرکی دال بر مهارت زبان رومانیایی ارائه دهید یا یک دوره ی یکساله زبان رومانیایی در کشور رومانی بگذرانید. برای برنامه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، ممکن است نیاز به ارائه مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی از طریق آزمون‌هایی مانند آیلتس یا تافل داشته باشید.
 . فرم درخواست دانشگاه را تکمیل نمائید و یا از طریق قرارداد با موسسات مجاز دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پروسه مربوطه اخذ پذیرش تان را طی نمائید.
۰مدارک درخواست خود را به همراه هزینه های اپلیکیشن فی و مدرک توانایی مالی به دانشگاه می بایست ارائه دهید. بیمه مسافرتی و گواهی سلامت نیز ممکن است مورد نیاز باشد.
۰ برخی از دانشگاه ها ممکن است متقاضیان را ملزم به شرکت در آزمون ورودی کنند، به ویژه برای برنامه های رقابتی مانند پزشکی. آمادگی و شرکت در هر آزمون ورودی مورد نیاز.
۰ برخی از دانشگاه ها ممکن است مصاحبه هایی را به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش برای ارزیابی شایستگی شما برای برنامه انجام دهند.
۰ پس از ارسال درخواست، منتظر بمانید تا کمیته پذیرش دانشگاه درخواست شما را بررسی کند. مدت زمان این فرآیند می تواند متفاوت باشد.

نتیجه گیری 


کشور رومانی یک گزینه مناسب و نسبتا مقرون به صرفه برای ادامه تحصیل در اروپا است. متقاضیان تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در رومانی روند ساده‌تری برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور را پیش رو دارند. دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی خوبی برخوردار هستند و تعدادی از آنها مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران هستند. بنابراین متقاضی می‌بایست با مشاوره با موسسات مجاز اعزام دانشجو، پیش از اقدام برای اخذ پذیرش، این مورد را با آنها مشورت و بررسی نماید.