تحصیل در رومانی

چرا تحصیل در رومانی؟!

مهمترین مزیت تحصیل در كشور رومانی امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های مورد تایید ایران، رنکینگ جهانی بسیار خوب با هزینه مناسب می باشد.

در این کشور امکان استفاده از آراسموس و انواع بورسیه تحصیلی وجود دارد.

پذیرش در دانشگاه های این کشور محدودیت سنی نداره و شما مي توانيد در تمام ترم های یک سال پذیرش دریافت کنید، ولی بصورت کلی آغاز شروع پذیرش در دانشگاههای این کشور از اواسط ماه فروردین تا اواخر خرداد ماه می باشد که با توجه به مدارک مورد نیاز متقاضی می بایست حداقل از سه ماه قبل از شروع پروسه پذیرش مدارک را تهیه نماید. علاقمندان به تحصیل در کالج زبان رومانیایی می توانند تا انتهای تیرماه نیز اقدام نمایند.

بعلاوه در این کشور شما اجازه كار دانشجویی دارید.

دانشگاه های این کشور با دانشگاه های سراسر دنیا ارتباط و همکاری دارند.

این کشور شما را برای فرصت های شغلی مختلف در سراسر دنیا آماده مي كند. 

این کشور جز اتحادیه اروپا جز شنگن می باشد و براي شما امکان بهره بردن از مزایای تحصیل و زندگی در کل اروپا را فراهم مي كند.

این کشور تنوع فرهنگی و تفریحی بسیار زیادی دارد و تحصیل و  زندگی آسون را برای شما فراهم مي كند

جهت مشاوره رایگان و نحوه پذیرش برای دانشگاه ها می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشد

فهرست مطالب:

- تاریخچه کشور رومانی و اطلاعات مهم درباره این کشور
- مذهب در کشور رومانی
- آب و هوای کشور رومانی
- جمعیت و زبان رسمی کشور رومانی
- برخی از هزینه های ضروری در کشور رومانی
- شهر های مهم کشور رومانی و جاذبه های گردشگری
- نظام آموزشی رومانی
- تحصیل در مدارس رومانی
- تحصیل در مقطع کارشناسی رومانی
- تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رومانی
- تحصیل در مقطع دکتری تخصصی Ph.D رومانی
- تحصیل پزشکی و دندان پزشکی رومانی
- اعتبار جهانی مدارک تحصیلی رومانی
- برای پذیرش در دانشگاه رومانی چه شرایطی لازم است؟
- مزایای تحصیل در رومانی
- شرایط سنی تحصیل در رومانی
- مدرک زبان برای تحصیل در رومانی
- مراحل اپلای برای تحصیل در رومانی
- دوره فاندیشن در رومانی
- شرایط دوره فاندیشن در رومانی
- لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش و آموزش
- بهترین رشته های تحصیلی در رومانی
- ددلاین های اپلای برای تحصیل در رومانی
- نحوه اخذ ویزای تحصیلی رومانی
- هزینه های تحصیل در رومانی
- انواع بورسیه های تحصیلی رومانی
- هزینه زندگی در رومانی چقدر است؟
- محل اقامت و خوابگاه های دانشجویی در رومانی به چه صورت است؟
- کدام شهر برای دانشجویان بین المللی در رومانی بهترین است؟
- نحوه دریافت ویزای همراه برای تحصیل در رومانی
- شرایط کار حین و بعد از تحصیل در رومانی
- شرایط دریافت اقامت دائم و شهروندی پس از تحصیل در رومانی
- سوالات متداول

مزایای تحصیلی رومانی

تاریخچه کشور رومانی و اطلاعات مهم درباره این کشور

کشور رومانی در جنوب شرق اروپا و شمال شبه جزیره بالکان و در حاشیه رودخانه دانوب قرار دارد کشور رومانی بزرگترین کشور حوزه بالکان می باشد. مساحت این کشور 237500 کیلومتر مربع میباشد و از شرق و شمال به جمهوری اوکراین وملداوی از جنوب شرقی به دریای سیاه از جنوب غربی به جمهوری صربستان از جنوب به بلغارستان و از غرب به مجارستان محدود می شود.

رومانی دارای تاریخ غنی و کهنی میباشد نام قدیم این کشور داچیا میباشد. اما شبیه هرکشور دیگری درگیر جنگ های متعددی بوده است وبه مدت چند سال به عنوان مستعمره روم باستان قرار داشته است.

شهرهای حال حاضر در کشور رومانی از معماری های خاص و مدرن برخوردار هستند. چیز جالبی که در برخی از این شهرهای خواهید دید معماری سقف های خونه ها به سبک سقف خانه های شمال ایران می باشند.

این کشور عضو اتحادیه اروپا و از سال 2024 عضو شنگن می باشد. مردم کشور رومانی بسیار مهمان نواز و خون گرم می باشند.

شهرهای کشور رومانی هر کدام دارای جاذبه های گردشگری خود هستند و بسیاری از این شهرها از نظر بسیاری از جنبه ها حائز اهمیت هستند همانند شهرهای بخارست که پایتخت این کشور است دیگر شهرهای مهم را در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تاریخچه کشور رومانی

مذهب در کشور رومانی

مطلبی که بسیار مهم می باشد این است که کشور رومانی هرچند که یک کشور سکولار محسوب می شود و هیچ مذهب دولتی ندارد اما یکی از مذهبی ترین کشور های دنیا به حساب می آید. مسحیان ارتودکس بیشترین جمعیت شهروندی این کشور را تشکیل می دهند تقریبا 80 درصد این کشور.
اقلیت مسلمان این کشور واقع در شمال شهر دوبروجا دارای جمعیتی بالغ بر 44 هزار نفر است. در این شهر فرآورده های گوشتی حلال به وفور وحود دارد.

آب و هوای کشور رومانی

به طور کلی میتوان گفت که کشور رومانی همانند کشور ایران چهار فصل می باشد. دما در این کشور به طور میانگین در گرمترین حالت ممکن 22 درجه سانتی گراد و در سرد ترین حالت ممکن 3- می باشد. از آنجایی که کشور رومانی بیشتر مساحت خود را به کوهستان اختصاص داده است بارندگی متداول می باشد رعد و برق رایج است و بارش برف شدید از ماه دسامبر تا اواسط ماه مارس را همراه دارد.

جمعیت و زبان رسمی کشور رومانی

جمعیت این کشور به بیش از 19,002,806 میلیون نفر در سال 2024 می باشد که همانطور که قبلا هم گفتیم پرجمعیت ترین کشور بالکان به حساب می آید. زبان رسمی کشور رومانی رومانیایی است که دارای ریشه لاتین می باشد.

برخی از هزینه های ضروری در کشور رومانی

ابتدا در مورد یکی از مهم ترین موارد که وسایل نقلیه است چند موارد مثبت و منفی را عنوان می کنیم. در کشور رومانی حمل و نقل تا حدودی یکی از نقاط ضعف این کشور است چرا که این کشور تنها در شهر بخارست سیستم مترو دارد و در دیگر شهر های آن اینطور نیست و اما نکته بسیار جالب راجب این کشور این است که هزینه وسایل نقلیه برای افرادی که کتاب می خوانند به صورت رایگان یا با تخفیف می باشد. از جمله وسایل نقلیه رایج می توان به اتوبوس، قطار شهری و تاکسی اشاره کرد.

 هزینه بلیط قطار شهری بسیار ناچیز است و بین 40 تا 50 سنت است و اگر تمایل به استفاده از ماشین شخصی خود را دارید طبیعتا هزینه های اضافی از جمله هزینه بیمه هزینه رجیستر کردن و هزینه های این چنینی که به طور متوسط ماهانه بین 100 تا 150 یورو می باشد.
در کشور رومانی بیشتر از برق استفاده می شود تا گاز، اما به طور کلی هزینه های قبض های آب و برق و گاز ماهانه بین 15 تا 30 یورو می باشد. هزینه تلفن ماهانه 7 یورو می باشد. هزینه بیمه درمانی 10 تا 15 یورو. هزینه اینترنت 15 تا 20 یورو. آپارتمان خصوصی 150 تا 400 یورو. خوابگاه 70 یورو. هزینه غذا 150 تا 200 یورو در ماه می باشد.

شهر های مهم کشور رومانی و جاذبه های گردشگری

در شهر ساپانتا که به شهر رنگی معروف است حتی قبرستان که نماد غم است هم رنگی می باشد این شهر دارای قبرستانی با تعداد 800 سنگ قبر رنگی می باشد که به جای سوگ و اندوه های نوشته شده رو سنگ قبر ها از نقاشی ها و نوشته جات ادبی و شاعرانه قدیمی است که به آن قبرستان شاد می گویند.
دیگر جاذبه گردشگری این کشور طاق پیروزی است که به دلیل استقلال کشور رومانی به این اسم نامگذاری شده است، این مکان که به کمان پیروزی هم معروف است در شمال بخارست واقع شده است و در آن یک خیابان بسیار زیبا به اسم (کیس لیف) وجود دارد این طاق دارای چندین طاق دیگر است که همانند طاق پیروزی فرانسه می باشد.

از دیگر مکان های گردشگری میتوان به مرکز ادبی رومانی اشاره کرد که قدمتی حدود 120 سال دارد این مکان در بخارست واقع شده است و دارای اهمیت بسیار زیادی است در این مکان تمام مراسم ادبی هنری وکنسرت ها و همایش های مختلف با حضور شاه و ملکه صورت می گیرد این مکان بسیار مهم به عنوان میراث ملی ثبت شده است.
و حال اطلاعاتی راجب هتل یخی رومانی در یکی از شهر های کوهستانی کشور رومانی در مرتفع ترین بخش، شما شاهد اولین هتل یخی در جنوب اروپا هستید که علاوه بر خدماتی همچون رستوران امکانات استراحتی و پیست اسکی شما می توانید به کلیسای یخی در همان مکان هم بروید. 
از جمله شهرهای مهم و دیدنی رومانی می توان به بخارست اشاره کرد این شهر که پایتخت رومانی می باشد. و به پاریس کوچولو معروف است برای افرادی که شب زنده دار هستند و به دنبال کافه یا رستوران هستند توصیه می شود. یا حتی شما می توانید با قدم زدن در پیاده رو های شهر باستانی و قرون وسطایی براسوو و سیگیشوارا از دیدن برج های قرون وسطایی و یا حتی کلیساهای ظریف و ساختمان های پر جنب و جوش آن لذت ببرید.در شهر سیگیشوارا که گفته می شود والد امپالر که الهام بخش دراکولا بوده است در اینجا متولد شده است در خیابان های این شهرقرون وسطایی شما می توانید مغازه های زیبا و رنگارنگ و کافه های زیبا رو ببینید و لذت ببرید.
از دیگر شهر های رومانی که رویداد های مهمی در آن اتفاق افتاده است و تاریخ خاص خود را دارد می توان به آلبا یولیا میباشد که اتحاد ترنسلوانیا و رومانی در این شهر باهم پیمان اتحاد بستند. این شهر دارای موزه ها و کلیسا های بسیار زیاد می باشد که از معروف ترین آنها میتوان به کلیسای کاتولیک رومی قرن سیزدهم نام برد.
دیگر شهر مهم کلوج ناپوکا میباشد که دومین شهر بزرگ رومانی است و دارای فرهنگ و معماری غنی میباشد.

در کل می توان گفت کشور رومانی تاریخ بسیار قوی دارد و سراسر بنا های قدیمی قرون وسطایی و رنسانسی می باشد و به دلیل اینکه نزدیک دریای سیاه است هم از نظر تجاری و هم توریستی پیشرفت چشم گیری داشته است. 

نظام آموزشی رومانی

طبق قانون اساسی رومانی مهد کودک در سن زیر پنج سال اختیاری است اما کودکان از سن شش سالگی باید تحصیل را آغاز کرده باشند که این تحصیل برای دانش آموزان بومی رومانی رایگان است. نظام آموزشی در رومانی به زبان انگلیسی و رومانیایی است. طبق پیش بینی قانون اساسی آموزشی کشور دانش آموزان اقلیت ملی میتوانند به زبان مادری آموزش ببینند. از این جهت مدارس ویژه اقلیت های مجارستانی، آلمانی و حتی ترکی وجود دارد. آموزش در رومانی مبتنی بر پایه سیستم آموزشی رایگان و برابری است و توسط وزارت آموزش ملی تنظیم و اجرا میشود.

تحصیل در مدارس رومانی

تحصیل در مدارس رومانی

تحصیل در مدارس رومانی تا کلاس دوازدهم مطابق با سن هجده یا نوزده سالگی اجباری است و آموزش مدرسه در کلاس دوازدهم به پایان می رسد. عمدتا به زبان رومانیایی تحصیل میکنند اما تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این مدارس رواج دارد. در دبیرستان های رومانی کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها را دارند وارد می شوند و کسانی که استعداد کمتر دارند از کلاس دهم وارد هنرستان شده و طبق نیروی کار مورد نظر سایر دستگاه ها آموزش و پرورش می شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی رومانی

بعد از دوازده سال دوره آموزشی مدرسه به پایان میرسد و دانش آموزان برای ورود به دانشگاه آماده میشوند. آموزش عالی در رومانی با شرایط و مزیت های آموزش عالی در دانشگاه های اروپا هماهنگ است و ساختاری جامع و منسجم دارد. به همین دلیل دانشگاه های رومانی جزو مراکز عالی آموزش، تدریس و پژوهش در سراسر دنیا شهرت دارد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی فراهم آمده است.

با توجه به رشته تحصیلی هر دانشجو در مقطع کارشناسی، بین 3 تا 4 سال به طول می انجامد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رومانی

مقطع کارشناسی ارشد در رومانی  یکی از بهترین انتخاب های دانشجویان برای تحصیل و زندگی بهتر در بین کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک پایان دوره مقطع کارشناسی را ارائه دهید. ارزشیابی دانشجویان در این مقطع از طریق امتحانات جمعی تعیین شده برای هر رشته سازماندهی شده است. در تمام مقاطع به خصوص مقطع کارشناسی ارشد در رومانی، ارزیابی ها به صورت پرسش شفاهی، مقالات کتبی و یا امتحانات عملی انجام میشود. دانشجویان بین المللی که  متقاضیان تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی ارشد هستند میتوانند از امکانات موجود در این کشور بهره مند شوند.

تحصیل در مقطع دکتری تخصصی Ph.D رومانی

به دلیل اعتبار بالای مدارک تحصیلی، هزینه های مقرون به صرفه، نزدیکی به ایران و امکانات علمی آموزشی متعدد تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در کشور رومانی مورد توجه بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در سراسر جهان قرار گرفته است. تحصیل در مقطع دکترا رومانی یک برنامه مستقل و خود آموزی است که به منظور تجهیز فرد برای موفقیت با تصویب مجلس سنای دانشگاه پشتیبانی می شود. مدت دوره تحصیلی دانشجو در مقطع دکترا در رومانی بنا به رشته مورد تحصیل حدود 3 سال به طول می انجامد اما به دلیل محدودیت بودجه موجود ممکن است 1 تا 2 سال افزایش یابد. وجه تمایز اصلی مقطع دکترا نسبت به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رومانی ارتقای علم و دانش از طریق تحقیقات و پژوهش است.

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی رومانی

یکی از رشته های پرمتقاضی در سراسر جهان رشته پزشکی و دندان پزشکی است. دانشگاه های پزشکی رومانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مدارک تحصیلی آنها در سراسر جهان مورد قبول است از این جهت کشور رومانی با رعایت استاندارهای بین المللی در آموزش، مقصد پذیرش تحصیلی بسیاری از دانشجویان پزشکی در سراسر جهان است. برای تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه های رومانی باید نمرات بالایی در درس های ریاضی، شیمی، زیست شناسی و فیزیک داشته باشید. رشته دندان پزشکی نیز به عنوان شاخه ای از علوم پزشکی به مطالعه تشخیص پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان می پردازد. برنامه های تحصیل پزشکی و دندان پزشکی رومانی توسط وزارت بهداشت رومانی و سازمان های بین المللی معتبر مثل شورای پزشکی اروپا و فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تأیید شده اند.

اعتبار جهانی مدارک تحصیلی رومانی

دولت کشور رومانی توجه ویژه ای به بخش آموزش عالی کشور دارد. موسسات آموزش عالی رومانی در جدول رتبه بندی و رنکینگ دانشگاه های جهان رتبه بالایی دارد. 7 آموزشگاه رومانی در رنکینگ E.E.C.A که از سیستم های برتر دانشگاه های اروپایی است قرار دارند. مدرک تحصیلی دانشگاه در رومانی اعتبار زیادی دارد و در حدود 170 کشور دنیا معتبر به حساب می آید. تجهیزات آموزشی جدید، اساتید با سابقه علمی بالا، ارائه مقالات علمی و پژوهش های دانشجویی از مواردی هستند که باعث افزایش اعتبار دانشگاه های رومانی در بین سایر دانشگاه های اروپایی شده است. 

برای پذیرش در دانشگاه رومانی چه شرایطی لازم است؟

شرایط تحصیل در رومانی نیاز به فراهم کردن شرایط خاصی نیست زیرا رومانی یکی از کشورهایی است که شرایط تحصیل برای دانشجویان بین المللی را آسان کرده است. برای تحصیل در رومانی نیاز به داشتن مدرک دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی با معدل و ریز نمرات مناسب است. توجه داشته باشید که برخی از دانشکده ها و دانشگاه های آزمون ورودی برگزار می کنند. حداقل سن برای تحصیل در رومانی 17 می باشد. تسلط به زبان رومانیایی یا انگلیسی از دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه رومانی است.


 مدارکی که برای پذیرش در دانشگاه باید ارائه دهید به شرح زیر است:

  1. پاسپورت یا شناسنامه معتبر
  2. ریز نمرات تحصیلی مدرک پایه قبل
  3. مدرک زبان انگلیسی و یا رومانیایی
  4. گواهی پزشکی سلامت جسمی و روانی
  5. تمکن مالی کافی برای حمایت از خود در طول اقامت
  6. پرداخت هزینه های مربوط به درخواست پذیرش
  7. توصیه نامه
  8. انگیزه نامه
مزایای تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

یکی از مزیت های برتر تحصیل در رومانی اخذ دو مدرک در یک دوره تحصیلی است. تحصیل در برخی از دانشگاه های این کشور می تواند این نکته را به همراه داشته باشد که دانشجو بتواند در دانشگاههاي كشورهاي آمريكا و ایتالیا نیز تحصیل نمایند. در این صورت فقط با سپری نمودن چند ترم در خاک این کشورها، دانشجو می تواند دو مدرک تحصیلی اخذ نماید.

به طور کلی مزیت های تحصیل در این کشور را می توان چنان بر شمرد:

هزینه مناسب برای تحصیل

تنوع رشته ها

نداشتن محدودیت سنی

تحصیل به زبان انگلیسی

شرایط سنی تحصیل در رومانی


برای درخواست تحصیل در رومانی داشتن پاسپورت معتبر و دیپلم دبیرستان الزامی است از این جهت حداقل سن مورد پذیرش 17 سال می باشد. با داشتن حداقل شرایط مورد نیاز میتوانید در کشور رومانی مشغول به تحصیل شوید. مدرک دیپلم دبیرستان شما باید مورد تأیید وزارت آموزش رومانی باشد.

مدرک زبان برای تحصیل در رومانی

برای تحصیل در خارج از کشور باید دانش زبانی لازم جهت شرکت در کلاس را داشته باشید تا بتوانید از آموزش های موسسات عالی بهره مند شوید. زبان رسمی این کشور رومانیایی است اما بسیاری از دانشگاه های کشور رومانی در کنار زبان رسمی زبان انگلیسی نیز تدریس می کنند. حداقل مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه های رومانی آیلتس 6 است.

 اپلای برای تحصیل در رومانی

مراحل اپلای برای تحصیل در رومانی

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور باید اقداماتی صورت گیرد که در اصطلاح به این اقدامات اپلای می گویند. برای تحصیل در رومانی به ویژه در مقاطع تکمیلی باید واجد شرایط باشید و مراحل اپلای را گذرانده باشید. به طور کلی این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. انتخاب دانشگاه مورد نظر و ددلاین آنها
  2. پیدا کردن استاد راهنما
  3. آماده کردن مدارک
  4. ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات
  5. پرکردن فرم درخواست دانشگاه
  6. پرداخت هزینه های لازم

دوره فاندیشن در رومانی

یکی از دوره های آموزشی که در دانشگاه های رومانی برگزار می شود دوره فاندیشن است. دوره فاندیشن به دوره آموزشی گفته می شود که معمولا در ابتدای تحصیلات دانشگاهی برای آشنایی دانشجویان با مبانی و اصول اولیه رشته تحصیلشان برگزار میشود. مدت زمان دوره فاندیشن در کشور رومانی حدود 1 سال است. دانشجویان طی این دوره میتوانند به دو زبان انگلیسی و رومانیایی تسلط بالایی دست پیدا کنند. افرادی که دوره فاندیشن را گذرانده باشند میتواند بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه های رومانی به تحصیل در مقاطع عالی بپردازند.

شرایط دوره فاندیشن در رومانی

شرایط دوره فاندیشن در رومانی

دوره فاندیشن به منظور فراهم کردن زمینه برای ورود به مراحل تخصصی تر طراحی شده است که برای شرکت در دوره فاندیشن نیازمند برآورده شدن شرایط و الزامات خاصی است. از جمله این شرایط میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن ریز نمرات و مدرک دیپلم متوسطه یا پیش دانشگاهی
  2. کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  3. تکمیل فرم درخواست
  4. دریافت نامه پذیرش
  5. ارائه مدارک مالی مبنی برتمکن مالی تحصیلی
  6. اخذ ویزای تحصیلی
  7. داشتن حداقل سن 17 سال
  8. سلامت جسمی و روانی لازم

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

گروه ب (خوب)

  1. Alexandru Ioan Cuza University (UAIC)
  2. Babes- Bolyai University
  3. Bucharest University of Economic Studies
  4. Polytechnic University of Timisoara  صرفا دررشته مهندسی مکانیک
  5. Polytechnic University of Bucharest
  6. Technical University of Cluj-Napoca
  7. The Gheorghe Asachi Technical University of Iasi صرفاً در رشته مهندسي مكانيك
  8. University of Agricultural Sciences and Veterinary MedicineCluj Napoca  صرفا در رشته های کشاورزی و جنگلداری
  9. University of Bucharest
  10. West University of Timisoara

گروه ج (متوسط)

  1. Constantin Brancusi University
  2. Dunarea de Jos/ University of Galati
  3. Lucian Blaga University of Sibiu
  4. Ştefan cel Mare University of Suceava
  5. Transilvania University of Brasov
  6. University of Craiova
  7. University of Oradea

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش و آموزش


دانشگاه پزشکی و داروسازی گریگور تی پوپا

دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا

دانشگاه پزشکی و داروسازی ویکتور بیبز

دانشگاه پزشکی و داروسازی ایولیو هاتیگانو

بهترین رشته های تحصیلی در رومانی

بهترین رشته های تحصیلی با بالاترین امتیاز و بیشترین درخواست در رومانی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی هستند. این رشته ها به دلیل فرصت های شغلی عالی و بازگشت سرمایه بالا بعد از فارغ التحصيلي جزو بهترین رشته های تحصیلی در رومانی به حساب می آیند. تجارت و امور مالی و آموزش نیز از دیگر رشته های پر متقاضی در رومانی هستند زیرا این رشته ها فرصت های شغلی خوبی در بخش های دولتی و خصوصی ارائه میدهند.

ددلاین های اپلای برای تحصیل در رومانی

در فرایند اپلای برای دانشگاه های رومانی در موعد ارائه درخواست پذیرش با اصطلاح ددلاین مواجه خواهید شد. ددلاین دانشگاه یعنی آخرین تاریخ مهلت برای ثبت نام در دانشگاه مورد نظر است. تاریخ ددلاین اپلای رومانی زمانی است که فرصت ارائه اپلیکیشن به پایان می رسد. شما باید برای ددلاین اپلای تحصیل در رومانی به سایت دانشگاه مورد نظرتان سر بزنید و آن را بررسی کنید.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی رومانی

برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی باید مدارک مورد نیاز تحصیلی تهیه و ارائه گردد. شما باید گذرنامه دارای اعتبار برای کلیه دوره های تحصیلی را ارائه دهید. نامه پذیرش از سوی دانشگاه انتخابی را ارائه دهید تا پذیرش متقاضی اثبات گردد. همچنین باید کلیه مدارک هویتی خود را ارائه دهید.

هزینه های تحصیل در رومانی

هزینه ی تحصیل دانشجویان در رومانی با توجه به دانشکده مبدا برای اکثر برنامه ها متفاوت است و هر ساله برای دانشجویان جدید تغییر میکند.

برای مثال هزینه ی برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی 8500 یورو در سال و تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بین 2000 تا 5000 یورو است. این هزینه ها برای رشته های علوم ریاضیات، روانشناسی، مطالعات اجتماعی و ... متفاوت می باشد.

انواع بورسیه های تحصیلی رومانی

1- بورسیه دولتی رومانی

بورسیه های دولتی رومانی توسط دولت امور خارجه یا سازمان های مختلف این کشور به دانشجویان مستعد اعطا میشود. در این نوع از بورسیه دولت تمام هزینه های تحصیل شما در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری تخصصی را تامین میکند. تمامی دانشجویان در سراسر دنیا با هرملیتی میتوانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند.

2- بورسیه دانشگاهی رومانی

این نوع بورسیه از سمت دانشگاه یا موسسات محل تحصیل به دانشجویان در رشته یا مقاطع خاص اعطا میشود. دانشگاه ها به طور مستقل بورسیه مختلفی برای دانشجویان ممتاز تحصیلی اعطا می کنند. این بورسیه شامل معافیت از پرداخت شهریه و تخفیف در خدمات دانشگاه می باشد.

3- برنامه های کمک مالی Erasmus

طبق این برنامه به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در خارج از کشور کمک مالی ارائه می شود. Erasmus یک برنامه اتحادیه اروپا است که برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در دسترس است. این بورسیه میتواند هزینه های تحصیل، اقامت و زندگی را در رومانی پوشش دهد.

4- بورسیه بنیادهای خصوصی رومانی

در رومانی بنیادهای خصوصی متعددی وجود دارند که بورسیه تحصیلی کامل و یا جزئی به دانشجویان خارجی ارائه میدهند. یکی از این بنیادهای خصوصی بنیاد رومانیایی تبادلات فرهنگی است که رشته های تحصیلی مورد حمایت آن علوم انسانی، علوم اجتماعی، مهندسی و موسیقی است. 

هزینه زندگی در رومانی چقدر است؟

رومانی کشوری در اروپای شرقی است که در سال های اخیر به دلیل هزینه های پایین زندگی و تحصیل مورد توجه بسیاری از افراد از سراسر جهان قرار گرفته است. هزینه زندگی در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است و این هزینه ها در ماه میتواند بسته به شیوه ی زندگی دانشجویان بین المللی متفاوت باشد.

محل اقامت و خوابگاه های دانشجویی در رومانی به چه صورت است؟

انواع اقامتگاه و خوابگاه های دانشجویی در رومانی وجود دارد که میتوان به پردیس دانشجویی یا سالن های اقامت، آپارتمان های خصوصی و منازل شخصی اشاره کرد. خوابگاه های دانشجویی در رومانی در محوطه دانشگاه قرار دارند که در اغلب دانشگاه های این کشور یافت میشوند. اولویت اقامت با دانشجویان رومانیایی است که از شهرها ی دیگر می آیند و پس از آن دانشجویان بین المللی دارای بورسیه تحصیلی قرار می گیرند.

کدام شهر برای دانشجویان بین المللی در رومانی بهترین است؟

از بهترین شهرهای رومانی برای تحصیل میتوان بخارست، کلوژ ناپوکا و ایاشی را نام برد. این شهر ها جزو زیباترین و بزرگ ترین شهر های رومانی هستند که دانشگاه های معتبر را در خود جای داده اند. 

نحوه دریافت ویزای همراه برای تحصیل در رومانی

ویزای همراه رومانی اجازه کار و تحصیل را به همراهان می دهد و با داشتن این ویزا میتوان وارد خاک رومانی شد. مدت اعتبار ویزای همراه تحصیل به مدت ویزای فرد متقاضی بستگی دارد و این ویزا برای همسر یا افراد درجه یک تعلق می گیرد.

شرایط کار حین و بعد از تحصیل در رومانی

دانشجویانی که مشغول به تحصیل در دانشگاه های رومانی هستند اجازه کار حین تحصیل در رومانی را دارند. همچنین دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های رومانی میتوانند تا 9 ماه در این کشور حضور داشته باشند و به جست و جوی کار بپردازند. با انعقاد قرار داد کاری میتوان اقامت خود را به اقامت کاری رومانی تغییر دهید.

شرایط دریافت اقامت دائم و شهروندی پس از تحصیل در رومانی

در صورتی که حداقل به مدت 3 سال به طور مداوم و مستمر در این کشور اقامت قانونی داشته باشید مجاز به اقامت دائم رومانی هستید. همچنین در صورتی که با یکی از شهروندان رومانیایی ازدواج کنید میتوانید اقامت دائم دریافت کنید.

مشاوره پذیرش تحصیلی به رومانی

برای مشاوره پذیرش تحصیلی به رومانی، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای موسسات دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهره‌مند شوید. این خدمات شامل کمک در انتخاب دانشگاه مناسب، آماده‌سازی مدارک لازم، راهنمایی در مراحل درخواست ویزا، و برنامه‌ریزی برای سفر و اقامت شما در رومانی می‌باشد. این موسسات با داشتن تجربه و آگاهی از قوانین و مقررات اعزام دانشجو به رومانی، می‌توانند شما را در تمامی مراحل پذیرش تحصیلی یاری کنند تا بتوانید به راحتی و با اطمینان کامل وارد دانشگاه‌های رومانی شوید و دوره تحصیلی خود را با موفقیت سپری کنید.

جهت مشاوره رایگان و نحوه پذیرش برای دانشگاه ها می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشد

سوالات متداول

آیا برای دریافت ویزای تحصیلی رومانی نیاز به شرکت در کنکور یا آزمون ورودی است؟

برای تحصیل در رومانی نیازی به شرکت در کنکور نیست. آزمون های ورودی در رومانی بسیار نادر هستند و شما میتوانید براساس مدارک مقطع قبل تحصیل خود پذیرش شوید.